יום שישי, יוני 11, 2010

דברים ושמות 2

ובכן מוקדם מאוד כבר עמדו על כך שכל מה שאנו יודעים על הגיר הוא הלובן שלו,הפריכות שלו וכו'.וכל מה שאנו יודעים על העץ הוא הדליקות שלו ומבנהו הסיבי.כל עצם נודע לנו בתכונותיו,ואלה בלבד מהוות את תמורתו הכספית מבחינת ניסיוננו הממשי.העצם מתגלה דרכן;אילו לא הייתה לנו שום גישה אליהן,לעולם היינו חושדים בקיומו;ואילו הוסיף אלוהים למסור לנו אותן באותו האופן והיה מחסל ברגע מסוים באורח פלא את העצם שהיווה להם משענת,לא היינו מסוגלים לומר מתי אירוע זה התרחש,שכן ניסיוננו לא היה משתנה. מטעם זה הנומינליסטים סבורים שמושג העצם מופרך,שהוא נובע מנטייה אנושית מושרשת להפוך שמות לדברים.
(וילאם ג'יימס,פרגמטיזם,תרגום גיא אלגת,רסלינג 2010)

2 comments:

Arnon אמר/ה...

עכשיו אתה מרגיש יותר בנוח עם ילדה שמסתובבת כמה חודשים רק עם שם חיבה ובלי שם בתעודת הזהות?

אגב, מה שכתב הברנש הנ"ל הוא סוגייה גדולה בתכנות מונחה עצמים.
האם כשאני מגדיר אובייקט מסויים אני מספר לעולם מה יש בתוכו, או אילו ממשקים הוא חושף לעולם?

אבי ו. אמר/ה...

מעניין,לא הייתי ער לזה,הברנש אגב השפיע רבות על מעצבי הלוגיקה המודרנית ובעקיפין גם על יסודות הלוגיקה שרלוונטית לעולם התכנות.